Dette handler selvsagt om å optimalisere nettstedet for å bli funnet av de som leter etter det du kan levere. Det handler om å markedsføre seg mot potensielle kunder. Og, det handler nå om å gå igjennom e-guidens artikler og sørge for at artiklene faktisk inneholder de ordene folk søker på og som artiklene egentlig handler om.
SØKEMOTORER ER FORSKJELLIGE (OG SAMARBEIDER)
Dette er en oversikt over de mest brukte søkeverktøy i Norge. Oversikten viser i parentes hvilke søkemotorer eller kataloger disse kjøper sine søkeresultater fra (evt. sitt eget navn, dersom de er sin egen søkemotor). Prosentandelen viser at de fleste nordmenn benytter mer enn ett søkeverktøy i snitt når de leter opp nye nettsteder. Kilde: Jupiter Media Metrix, oktober 2001
- Sol.no (Kvasir + Fast) 63,1 %
- Startsiden.no (diverse) 46,0 %
- MSN.com (LookSmart + Inktomi) 39,5 %
- MSN.no (LookSmart + Inktomi) 37,0 %
- Altavista.com (AltaVista) 17,2 %
- Everyday.com (Inktomi) 17,1 %
- Yahoo.no (Google) 14,3 %
- Lycos.com (Fast) 14,1 %
- Google.com (Google) 9,7 %
Det betyr at fire søkemotorer skiller seg ut som ledende underleverandører av data til søkeverktøy her i Norge. Sørg derfor for at du ligger med optimal informasjon i disse:
- Inktomi (MSN, AOL, Everyday osv)
- Google (Yahoo!, Nestscape osv.)
- Fast (Lycos, Kvasir, Nettavisen, Alltheweb osv)
- Alta Vista (egne nasjonale nettsteder)
Søkemotorer er programmer som har forskjellige algoritmer for å vurdere relevansen av en nettside. De leter frem nettsider som samsvarer med et gitt søk, og rangerer disse etter hva de oppfatter som mest relevant". De sidene som kommer nærmest opp mot disse algoritmene rangerer høyest.
Ulempen er at algoritmene er svært omfattende og under stadig endring. Det finnes likevel metoder som kan sikre deg høyere rangering. Eksempel: Dersom du søker etter en tjeneste i portalen SOL, henter denne data både fra katalogen Kvasir (”Treff i Firmasøk”) og søkemotoren Fast (”Treff i frisøk Norge”). Skal ditt nettsted dukke opp i ”Treff i frisøk Norge” når noen søker etter dine tjenester på SOL eller Kvasir, må du altså optimalisere nettstedet ditt mot algoritmene til Fast.
FINN-KLIKK-KLIKK-FANG
Finn:
Du må være blant de øverste 10-20 på søkemotorens listing.
Klikk:
Teksten som søkemotoren presenterer må være så spennende at søkeren klikker på den.
Klikk:
Innholdet på siden (din) må være spennende og fylle behovet.
Fang:
Salget er i boks.
SEXSIDER ØDELEGGER FOR SØKEMOTORENE
Blant annet benyttet mange sexsider seg av META-tagging hvor de skrev stikkord som inneholdt vanlige søkeord. Altså ikke sex, men andre ord slik at du ved et søk på noe helt annet havnet på sex-sider. META-tagging ble på den måten ødelagt som verktøy for listing i søkemotorer.
En sides META-tag er ikke noe du ser når du surfer på internett. Disse er skrevet i HTML og ligger øverst på hver side. Er du på en nettside kan du gå til menyvalget Vis i browseren og klikke på Vis Kilde. (META-tagger administrerer du selvsagt enkelt i JustMake. Red.anm.)
META-TAG ER IKKE NOK
På grunn av blant annet problemet med sexnettstedene er søkemotorene heldigvis blitt langt mer sofistikerte og kritiske. Det er derfor ikke nok å lage smart innhold i META-taggene. For å finne en sides relevans (og kvalitet) bruker søkemotorene i større og større grad innholdet på nettstedet. Altså om artiklene dine faktisk dreier seg om det du angir i metabeskrivelsen. I tillegg vurderes nettstedets relevans ut fra hvem og hvor mange som lenker til deg.
Det betyr at du ikke kommer langt uten innhold. Allerhelst mye innhold om de temaene du reklamerer for i metabeskrivelsen.
E-Guiden er således svært heldig siden den har mengder av innhold. Innhold som med enkle grep kan justeres slik at de viktige søkeordene faktisk blir en naturlig del av teksten (titler, ingress, brødtekst).
"NOEN TIPS FRA MAKE YOUR SITE SELL 2002" (engelsk orginaltekst)
Title of Page
The TITLE tag is extremely important. The SEs give special emphasis to these words when ranking for relevance. And they display the words inside the TITLE tag, exactly the way you write it, as a link to the page. So it's critical for relevance, and for convincing your potential visitor to click to your page, instead of to your competitor's. (TITLE tag'en styres i JustMake under Innstillinger/Logotekst. Red.anm.)
Meta Description
Engines that use the META tag will use your description as the description in the listing. So all the rules of copywriting apply -- compel the reader to click.
Don't repeat the TITLE in the description. The reader will just see the same phrase twice in the listing. That's wasting valuable "word real estate.'
Meta Keywords
Search Engines that use META tags will use the KEYWORD tag to help determine relevance. Most common mistakes? Too many keywords, or repeating the same one over and over. Both are fatal.
Opening Paragraph (or two)
The nearer your specific keyword is to the beginning, the higher the engine scores it. So get your keyword up high in your opening paragraph. At the same time, of course the opening paragraph must hit with the big gun and suck the reader through the page. In other words, it has to obey all the usual rules of good copywriting.
HVORDAN FINNE DE RIKTIGE ORDENE
Ta på deg kundens sko
- Hva vil kunden kalle / betegne ditt produkt?
- Hva er det produktet ditt gjør?
- Hva er egenskapene?
- Hva er fordelene?
- Hva annet er relatert til produktet?
- Anta at kunden ikke aner at du leverer det han ser etter
- Sjekk konkurrentene. Hvorfor havner noen andre på toppen av søkeresultatvisningen når du søker på ”ditt” nøkkelord?
Tilpasset for JustMake-portalen av Vidar Baugen, InterWeb as.